FLAMENCOKITARAN SYNTY – Vaihe 4

Kopan kantit viimeistellään ja viilataan. Kitaranrakentajan kädenjäljen tunnistaa hyvin  käsin tehtävistä kanttinauhoista. Mittasuhteiltaan matemaattisesti täydellisen Menduiña -systeemin mukaisen kitaran muotoa painottaakseen David Jiménez Rodríquez käyttää linjoja korostavaa koristeetonta nauhaa. Esteettisten syiden lisäksi nauha vahvistaa saumaa. Liitoksen suhde resonoivaan ohueen kanteen ja pohjaan luo osaltaan flamencokitaran kopalle yksilöllistä sointia.

 

FLAMENCOKITARAN SYNTY – Vaihe 3

Kaulan työstö on todellinen taidonnäyte, joka vaatii työstämisen lisäksi puun lukemisen taitoa jo materiaalien valintavaiheessa. Käsin tehdyn kitaran uniikkius näkyy ja tuntuu ehkä eniten juuri kaulassa. Lavan pään muodoilla on enemmän esteettisiä ja kitaranrakentajan filosofiaan viittaavia tarkoitusperiä.